De NEN 1010, die op 1 september 2015 is gepubliceerd, wordt wel gezien als de ‘moedernorm’ voor alle aanverwante laagspanningsnormen die van toepassing zijn op woningen, gebouwen en infrastructuur. Volgens sommige berichten zou de vernieuwde norm NEN 1010 op 1 juli 2016 ingaan, maar dit blijkt niet het geval. Het ministerie van Binnenlandse Zaken stuurt aan op de datum van 1 januari 2017. Dan zou deze norm, via een wijziging in de Regeling Bouwbesluit, van kracht moeten worden.

Bij deze eendaagse cursus staan wij stil bij de consequenties van de aanpassingen van de NEN 1010. Want in de praktijk blijkt, dat er voor installateurs veel onduidelijkheid over is. Onder installateurs van zonnepanelen bijvoorbeeld, zijn er veel vragen over de aarding en vereffening van de panelen of over het scheiden van omvormers.

Elektrische mobiliteit

De NEN 1010 is ook van toepassing op de laadinrichtingen voor elektrische voertuigen. Elektrische auto’s zijn allang niet meer een toekomstdroom: ze rijden al volop rond. De laadpunten voor deze voertuigen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Een traditioneel laadpunt doet er 6 tot 8 uur over om de accu van een auto weer op te laden. Maar tegenwoordig vind je ook steeds meer snelladers, die een auto al na 15 tot 20 minuten voor 80% opgeladen hebben.

En niet alleen elektrische auto’s moeten opgeladen worden. Misschien heb je zelf een elektrische fiets, of ken je mensen met een scooter of een scootmobiel. Van dit soort voertuigen zal de accu in veel gevallen thuis worden opgeladen. Dat heeft gevolgen voor de aansluitpunten, laadzuilen en wandladers die een beroep doen op de vaste elektrische installatie in een woning. Bij iedere aanpassing aan de elektrische installatie moet het leidingwerk worden doorberekend volgens de NEN 1010.

Installatie PV-systemen

Ook de elektrische bedrading van zonnepanelen (PV-systemen) moet voldoen aan de vernieuwde NEN 1010. De praktijk wijst uit dat veel monteurs daar nogal eens moeite mee hebben. De vernieuwde norm is niet altijd eenvoudig te interpreteren. Lees hiervoor het artikel ‘Cowboys op de Nederlandse Daken’ op onze website.


Eéndaagse training

Jee Business School biedt een ééndaagse training over de NEN 1010. Daarbij zoomen we in op de installatie van PV-systemen én laadinrichtingen voor elektrische voertuigen. Deze training is bedoeld voor installateurs, technici of andere geïnteresseerden die willen weten wat de NEN 1010 hierover zegt.

De training gaat in op de bepalingen 712 en 722 van de NEN 1010, waarin de aanvullende regels en definities besproken worden, en op de consequenties hiervan. Daarbij komen ook de praktische toepassingen aan de orde. Verder behandelen we de voorzieningen voor foutstromen en de beschermingen die hiervoor nodig zijn. Maar ook wat te doen bij DC-foutstromen en de mogelijke oplossingen daarvoor. Tenslotte gaan we in op de vier afzonderlijke manieren van laden, waarvan drie bij wisselstroom en één bij gelijkstroom. Daarbij komen de genormaliseerde contactdozen en de voertuigconnectors typen I, II en III aan het licht.

Vragen die onder meer aan bod komen bij deze training zijn:

  • Wat is het onderscheid tussen de verschillende types van omvormers, met betrekking tot scheiden etc.
  • Moet de draagconstructie ten behoeve van de zonnepanelen worden verbonden aan de aarde?
  • Moeten de zonnepanelen worden verbonden aan de aarde of voldoet de verbinding die tijdens de montage tot stand komt?
  • Wanneer moet de NEN 1010 worden toegepast op bestaande installaties?
  • Wanneer moet de aardlekschakelaar worden toegepast en zijn er situaties waarin deze niet nodig is?
  • Moet de PV-installatie achter een separate aardlekschakelaar of mag dit een gecombineerde zijn?
  • Moet de bliksembeveiligingsinstallatie vereffend worden met de PV-constructie?
  • Welke meetresultaten moeten conform de NEN 1010 in de keuringsrapportage voor de inspectie vermeld staan?


Aanmelden

Deze training bieden wij eenmalig aan voor 125 euro (excl BTW). Wacht niet langer en laat je verrassen! Stuur een mail naar info@j-bs.nl of meld je hieronder aan voor deze informatieve, praktijkgerichte cursus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *