De juiste bedrijfsstrategie: een lastige keuze

Vele wegen leiden naar Rome, maar het is soms ingewikkeld voor een ondernemer om de juiste te kiezen. Toch moet hij dat wel doen. Als hij niet zelf bedenkt hoe hij zijn bedrijf wil laten groeien, bepaalt de buitenwereld het wel. Planning en de juiste strategische stappen zijn voor een organisatie van levensbelang.

Kim & Mauborgne.
Lang niet iedereen lukt het om op radicale wijze vernieuwingen door te voeren. Vaak zijn ondernemers er wat bang voor en kiezen ze de veilige weg van het compromis. En dat leidt niet altijd tot succes.
Uitkomst kan dan de Blue Oceans Strategy (BOS) bieden, zoals de bedrijfskundigen W. Chan Kim en Renée Mauborgne die ontwikkelden in hun gelijknamige boek.
Die ‘blauwe oceaan’ is de nog niet betreden markt, het terrein waar je als ondernemer alle ruimte hebt om te groeien zonder dat je daarbij een moordende concurrentie hoeft aan te gaan. Maar om die blauwe oceaan te vinden, moet je als organisatie wel afstand durven nemen van oude gewoontes. Je moet activiteiten afschaffen, of juist nieuwe aangaan. En dus niet terugschrikken voor radicale innovaties, als die nodig zijn.

Treacy & Wiersema
Waar wil jij in uitblinken?  In Operational Excellence, in Product Leadership of in Customer Intimacy?
Deze drie disciplines zijn ontwikkeld door Michael Treacy en Fred Wiersema in hun boek The Discipline of Market Leaders (1995).
Bij Operational Excellence focus je op het standaardiseren van je product om daarmee de kosten zo laag mogelijk te houden. Als je kiest voor Product Leadership dan wil je dat je product het allerbeste wordt van allemaal, en daar moet de klant dan ook voor betalen. Een ondernemer die zich richt op Customer Intimacy, tenslotte, verdiept zich grondig in zijn klant en gebruikt die informatie om zijn bedrijf op grotere hoogte te brengen.

Boston Consulting Group (BCG)
De Boston Consulting Groep is een internationaal bekend adviesbureau dat zich bezighoudt met bedrijfsstrategieën. Het is een van de grootste consultancy’s ter wereld. Begin jaren 70 ontwikkelde dit bedrijf de BCG-matrix. Dat is een portfolio-analyse waarmee een bedrijf beleid kan ontwikkelen op het gebied van zijn product-marktcombinaties.
Volgens deze matrix zijn producten in vier categorieën in te delen:

1.Question mark-producten, die een laag marktaandeel hebben en veel potentie;
2.Star-producten, met een hoog marktaandeel en een hoge marktgroei;
3.Cash cow-producten, zij hebben een hoog marktaandeel en lage marktgroei
4.Dog-producten met een laag marktaandeel en lage marktgroei

Vaak ontwikkelt de levenscyclus van een product zich van question mark naar star, van star naar cash cow en tenslotte van cash cow naar dog.
Hoe lang een dienst of product meegaat is afhankelijk van het soort product. Een ondernemer kan de strategie van zijn bedrijf bepalen aan de hand van twee variabelen: veel of weinig marktgroei en het relatieve marktaandeel.

Motiveren en belonen
Wat brengt mensen tot prestaties? En wat willen ze voor zichzelf bereiken? Motivatie heeft te maken met het enthousiasme waarmee mensen hun taak uitvoeren. Er zijn intrinsieke en extrinsieke motivatoren. Draagt beloning bij tot motivatie van jouw personeel? Een financiële beloning is niet het enige middel om iemand te stimuleren tot betere prestaties.

Jee Business School biedt de training Strategie en Leiderschap, waarin bovenstaande modellen van economische wetenschappers (en nog vele andere) aan bod komen.
Oefening aan de hand van praktijksituaties speelt in deze training een grote rol.

Klik hier voor de cursusbeschrijving Strategie en Leiderschap.

Of wil je je al direct inschrijven? Klik dan onderaan op een van de aanmedingsformulieren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *